Cachos y pushis

m`n eerste werkweek als dierenarts!

Het is zover : Nikita is officieel als dierenarts aan de slag gegaan! Ik heb er nu 6 dagen Arubaanse praktijkervaring op zitten en het bevalt me best wel! De sfeer tussen het personeel onderling is heel plezant en de klanten zijn vriendelijk,zelfs tegen de pas beginnende en veel te jong uitziende dierenarts uit België. Een oudere man bood me zelfs privé-les papiamento aan :) . Ik merk wel dat mijn Spaans een goede manier is om de drempel tussen dierenarts en cliënt wat te verlagen. De mensen appreciëren het dat ze in hun eigen taal hun verhaal kunnen doen. Stap voor stap begin ik de lokale aandoeningen en behandelingen te (her)kennen, ook al vraag ik nog heel veel aan m'n collega's. Om een voorbeeldje te geven: 80% van alle honden op Aruba heeft Ehrlichia (een venijnige parasiet van de witte bloedcellen die overgedragen wordt door de alom vertegenwoordigde teek hier op het eiland). Een ziekte die ik amper in m'n cursus heb zien staan, hier daarentegen wordt elke patiënt erop gecontroleerd. Nog een voorbeeldje: Parvovirus zien we bij ons amper doordat we vaccineren maar hier krijgen we gemiddeld enkele besmette puppies per week binnen! Verschrikkelijk om te zien hoe slecht deze beestjes zich wel niet voelen. Ondertussen kan ik ook hartworm herkennen onder de microscoop (plezant om de kleine wormpjes te zien kronkelen tussen de rode bloedcellen door, iets minder plezant voor de hond in kwestie). En ik heb ook m'n eerste sterilisatie van hond en kat achter de rug! Je ziet: een goed gevulde en gevarieerde eerste week! We behandelen voornamelijk honden (cachos in het papiamento) en katten (pushis) maar begin deze week stond er plots een ezel in de wachtzaal (niemand die daar raar van opkijkt), om een radiografie van z'n poot te laten nemen. Nu we digitale radiografie hebben wordt hier volop gebruik van gemaakt! Begin december krijgen we trouwens ook een cursus echografie! Ik heb geluk dat ik net nu begin te werken, nu Contreras Veterinary Services in deze nieuwe technieken investeert!

Vandaag kwam een tv-crew langs om Ricardo te interviewen i.v.m. een programma over 'latino's in de wereld'. Ricardo en Adreina zijn namelijk beiden van Venezolaanse afkomst. Op het einde wou de cameraman een beeld van mij erbij. Dus daar stond ik dan voor de camera, als blanke Belgische dierenarts voor een show over latino's :). Ik ben eens benieuwd naar het eindresultaat.

Gisteren nogmaals gaan salsa dansen met Mette, Stefanie en Darwin, een Venezolaanse vriend van hun. Eén van de vaste klanten vrijdagavond in die bar is een dansleraar en tevens vriend van Darwin: een ietswat bizar man maar fantastisch om mee te dansen! :) Deze ochtend was het iets minder plezant om op te staan om te gaan werken, maar dat neem ik er graag bij.

Ik heb vernomen dat het in België koud en miserabel weer is voor de moment. Als het een troost mag wezen: het heeft hier gisteren en vandaag ook geregend. De temperaturen blijven echter hoog. Als ik in m'n eigen jeep op de armzalige wegen rij hier vol met putten, voor de helft onder water gelopen, en de vochtige warme buitenlucht opsnuif, dan voel ik me pas echt in de tropen! :)

Veel liefs vanuit Aruba,

Nikita

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba